Wijkverduurzaming Vrieheide

Hier zijn andere gerelateerde zaken, bijeenkomsten of links te vinden.

Plaats reactie
Kris
Berichten: 4
Lid geworden op: 29-11-2013 08:50

Wijkverduurzaming Vrieheide

Bericht door Kris » 01-12-2013 23:16

Beste mensen,

Zoals ik me al heb voorgesteld ben ik ondernemer in de vastgoedbranche en ben ik al enkele maanden bezig met een project in de wijk Vrieheide.
Even kort uitleg over project:

Voor sommige wel bekend voor andere weer niet, de wijk Vrieheide bestaat voornamelijk uit witte woningen gebouwd in de jaren 1960. Toendertijd was het een rijke buurt waar alleen belangrijke mensen woonden en de hele wijk zag er netjes uit. De wijk bestaat uit 835 huishoudens die op dit moment in een van de witte woningen leven. Spijtig genoeg is de wijk achteruit gegaan waardoor er binnen de wijk er een negatieve vibe heerst. Volgens de gemeente en andere overheidsinstanties is Vrieheide een criminele wijk geworden en willen van deze slechte imago af. Hierdoor is de gemeente al enkele jaren bezig om de wijk te verbeteren in allerlei facetten.

Sinds begin dit jaar is er iets fascinerends aan de hand in Vrieheide. Er is namelijk een coöperatie van bewoners ontstaan die met bloed, zweet en tranen de wijk willen verbeteren. Met de steun van de gemeente,provincie, BAM woningbouw, Rabobank Parkstad en van de lokale ondernemers zoals ik, is de coöperatie van bewoners flinke stappen aan het maken. Coöperatie Vrieheide noemt de groep bewoners zich en bestaat uit 6 individu's. De coöperatie bestaat uit een aantal werkgroepen zoals onder andere de budget buddy's, verduurzaming, moestuin en website.

Werkgroep Budget Buddy's
Dit is een initiatief vanuit Rabobank Parkstad waarbij een aantal bewoners vanuit de wijk opgeleid worden tot financiële adviseurs op het gebied van persoonlijk boekhouden. Deze budget buddy's gaan de wijk in en zullen mensen helpen met hun financiële problemen. Veel bewoners hebben negatieve BKR-registraties en kunnen heel moeilijk met hun budget rondkomen. De budget buddy's zullen deze mensen proberen te helpen door inzichtelijk te brengen wat hun budget is en waaraan deze wordt gebruikt.

Werkgroep verduurzaming
In de wijk zijn 835 huishoudens, dus ook 835 woningen. Een klein gedeelte van deze woningen zijn gehuurd, maar de resterende woningen zijn allemaal particulier eigendom. Vanwege gebrek aan geld en aan kunde zijn de woningen onderhoudstechnisch in een slechte staat, waardoor veel bewoners niet prettig wonen. Een voorbeeld hiervan is de slechte isolatie op dit moment waartoe de bewoners leidt om meer te gaan stoken en uiteindelijk een hogere rekening ontvangen voor de nutsvoorzieningen. Door alleen de hoognodige aan te pakken buiten en in de woningen kan men dit verhelpen. Door middel van de wooncoach (die onderdeel maakt van de Coöperatie Vrieheide) wordt samen met de bewoner(s) gekeken naar hun financiële mogelijkheden en zo een persoonlijke aanpak opgesteld voor elk huishouden of blok van woningen. Mijn collega en ik zijn de wooncoach samen met een een bedrijf die nog meer bouwkundige kennis heeft dan ons beiden. Wij zullen vanaf januari 2014 aan de slag gaan met de bewoners in het adviseren van de mogelijkheden om de woningen te verbeteren.

Werkgroep Moestuin
Er is door de bewoners voordat de coöperatie Vrieheide bestond, met een groep bewoners een moestuin gerealiseerd. Dit was de allereerste initiatief vanuit de bewoners van de wijk Vrieheide. In dit werkgroep worden facetten van de moestuin besproken zoals het beheer en vernieuwingen ervan, regels waar de gebruikers zich aan moeten houden en allerlei andere aspecten.

Werkgroep Website
Dit werkgroep bestaat uit drietal mensen die op dit moment bezig zijn de website van de coöperatie te bouwen en online te plaatsen. Een van deze mensen is onder andere mijn collega die op het moment samen met de bewoners kijkt hoe men de website het beste kan opbouwen.

Zoals een ieder hier op de forum kan begrijpen is dat Cooperatie Vrieheide geen budget heeft om allerlei campagnes en/of activiteiten zelf te plannen en uit te voeren mits die geld kosten. Waardoor alle uren die de kleine lokale ondernemers hierin investeren gezien wordt vanuit de buitenstanders als een soort vrijwilligerswerk.
Uiteindelijk geloven mijn collega en ik, net als de coöperatie Vrieheide dat de wijk verbeterd kan worden door als groep achter een doel te staan en ons stinkende best hiervoor te doen!!

Hulptroepen
Site Admin
Berichten: 88
Lid geworden op: 26-11-2013 14:56

Wijkverduurzaming Vrieheide

Bericht door Hulptroepen » 02-12-2013 09:19

Erg inspirerend Kris!

Ik verheug me op onze samenwerking!
Ik zou graag eens met je willen praten of we afspraken kunnen maken om jouw mensen (als ze dat willen) in te zetten wanneer wij een hulpvraag hebben. Ook de mensen met een moestuin, want dat zou geweldig zijn!

Groetjes,
Kevin
Kevin M. Los
Coördinator Hulptroepen
alleenwoorden@gmail.com
http://hulptroepen.forum2go.nl/
https://www.facebook.com/Hulptroepenzl

LinkedIn: nl.linkedin.com/in/kevinmlos/

Hulptroepen
Site Admin
Berichten: 88
Lid geworden op: 26-11-2013 14:56

Bericht door Hulptroepen » 02-12-2013 14:27

e-mail naar de Hulptroepen:

Hey Allemaal!

De hulp van de Hulptroepen wordt gevraagd!

Kris Nedev zit in de vastgoed samen met zijn compagnon en ze hebben een bedrijf dat zich bezighoud in de vastgoed onderhoud, Nextgen (www.nextgencs.nl). Hij is in samen werking met een aantal andere kundigen in persoonlijke financiën, onderhoud van woningen en sociale voorzieningen bezig om de mensen in Vrieheide te helpen de buurt leefbaarder te maken en de mensen te helpen met hun persoonlijke zaken.

Hij heeft een oproep (uitnodiging) geplaatst om een bijeenkomst bij te wonen en mee te helpen en een uitleg over het project geplaatst op het forum.

Het lijkt mij een mooie kans om te kijken of we de Hulptroepen kunnen inzetten!

Hier is de LIJST die er nu is. Als er nog iets mist dan hoor ik het graag!

Groetjes,
Kevin
Kevin M. Los
Coördinator Hulptroepen
alleenwoorden@gmail.com
http://hulptroepen.forum2go.nl/
https://www.facebook.com/Hulptroepenzl

LinkedIn: nl.linkedin.com/in/kevinmlos/

Plaats reactie